Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2018

Ραβανί με Πετιμέζι από την Αταλάντη – Old Fashioned Cake with Molasses


Δυστυχώς, το έχω ξαναπεί, έχουν χαθεί οι περισσότερες χειρόγραφες συνταγές της μητέρας μου. Ευτυχώς όμως που ζει ακόμα η αγαπημένη μου θεία Αλεξάνδρα, αδελφή της μητέρας μου, που, αν και σε προχωρημένη ηλικία, θυμάται κάποιες σημαντικές! Δική της, λοιπόν, και αυτή η νοστιμότατη, νηστίσιμη πετιμεζόπιτα!

Το Ραβανί με Πετιμέζι ή της θείας μου της Αλεξάνδρας, όπως συνηθίζω να το ονομάζω, μια συνταγή από την ιδιαίτερή μου πατρίδα, την Αταλάντη, που δημοσιεύεται εδώ για  πρώτη φορά!
Είναι αρκετά ιδιαίτερη, διότι ο τρόπος παρασκευής του κέικ, όπως θα δείτε πιο κάτω, διαφέρει από αυτόν των σύγχρονων νηστίσιμων κέικ.



Σ’ αυτή την αφράτη και νοστιμότατη πετιμεζόπιτα η θεία μου έβαζε πάντα μόνο μαγειρική σόδα και καθόλου ζάχαρη, ξύσμα πορτοκαλιού ή σταφίδες.
Το καλοδεμένο πετιμέζι ήταν η μόνη γλυκαντική ουσία και το άρωμα της κανέλας κυριαρχούσε, χωρίς να ενισχύεται από αυτό του γαρίφαλου.
Πρόσεχε όμως πάντα την ποιότητα του ελαιολάδου. Έπρεπε να είναι εξαιρετική, για να ενσωματωθεί τέλεια με το αλεύρι.
Εκεί, λοιπόν, κρύβεται όλο το μυστικό αυτής της παλιάς συνταγής. Θέλει λίγη υπομονή για να ενσωματωθούν τα δύο πρώτα υλικά, για να δώσουν εκπληκτική και ισορροπημένη γεύση, χωρίς να “νικάει” κάποιο από τα δύο αυτά υλικά!


Εγώ πείραξα ελάχιστα τη συνταγή προσθέτοντας baking powder για ενίσχυση και κάποιες φορές ξανθές σταφίδες που της ταιριάζουν πολύ.

(Η ανάρτηση αυτή είναι αφιερωμένη στη μνήμη της μητέρας μου που μας έφτιαχνε αυτό το κέικ την πρώτη εβδομάδα της νηστείας και στη θεία μου Αλεξάνδρα, με όλη μου την αγάπη!)


Τα Υλικά
(Για ένα ταψί 28εκ.)

400γραμ. αλεύρι για όλες τις χρήσεις και ελάχιστο για το ταψί
150 ml ελαιόλαδο καλής ποιότητος και ελάχιστο για το ταψί
300 ml φρέσκος χυμός πορτοκαλιού
150 ml πετιμέζι καλά δεμένο
100 ml μπράντι
2 κ. γλ. τριμμένη κανέλα Κεϋλάνης
2 κ. γλ. μαγειρική σόδα
1 κ. γλ. baking powder
⅔ χονδροτριμμένη καρυδόψιχα ή ξανθές σταφίδες (προαιρετικά)

Οδηγίες

Λαδώνουμε και αλευρώνουμε το ταψί που θα χρησιμοποιήσουμε. Το γυρίζουμε ανάποδα και το χτυπάμε με τις παλάμες μας, για να πέσει το περιττό αλεύρι.




Κοσκινίζουμε το αλεύρι μέσα σ΄ένα μπολ.
Ζεσταίνουμε το ελαιόλαδο χωρίς να το αφήσουμε να κάψει, όπως για να τηγανίσουμε πατάτες. Όταν αρχίσει να μυρίζει, είναι έτοιμο και το ρίχνουμε πάνω στο αλεύρι.







Ανακατεύουμε καλά τα δύο υλικά με μία ξύλινη κουτάλα και μετά αρχίζουμε να τα τρίβουμε με τις παλάμες μας, μέχρι να δημιουργηθούν ψίχουλα. Επιμένουμε να διαλύσουμε όσους περισσότερους μικρούς σβόλους μπορούμε.










Κατόπιν προσθέτουμε το πετιμέζι, το μπράντι, την κανέλα και ανακατεύουμε.









Στο τέλος προσθέτουμε τη σόδα και το baking powder, διαλυμένα μέσα στο φρέσκο χυμό πορτοκαλιού.
Ανακατεύουμε ζωηρά με ένα σύρμα ή ένα μίξερ χειρός, για να διαλύσουμε και τους τελευταίους σβόλους. Σε αυτό το στάδιο προσθέτουμε τις σταφίδες.








Ρίχνουμε το μείγμα στο προετοιμασμένο ταψί και ψήνουμε τα ραβανί σε προθερμασμένο φούρνο στους 170º C στον αέρα για 50-60 λεπτά, ανάλογα με το φούρνο μας.






Πριν το βγάλουμε από το φούρνο, δοκιμάζουμε με ένα μαχαίρι, αν έχει ψηθεί. Όταν ψηθεί, το ξεφουρνίζουμε, το αφήνουμε πέντε λεπτά μέσα στο ταψί.





Μετά το κρυώνουμε πάνω σε συρμάτινη βάση.
Όταν κρυώσει, είναι έτοιμο να το σερβίρουμε.


Καλή επιτυχία! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου